Afterworkit etänä – näin yllätät työkaverisi iloisesti

Afterworkit. Se torstai- tai perjantai-iltapäivän piristys, joka toimii siltana työviikon ja viikonlopun välillä. Kokoonnutaan yhteen, vaihdetaan rennompaan asentoon ja vapaampiin juttuihin. Afterworkin merkitys kasvaa nyt entisestään, kun emme työskentele fyysisesti yhdessä.

 

Afterit saattavat usein vaikuttaa hieman turhalta tai ylimääräiseltä vaivalta yrityksien näkökulmasta, mutta on lukuisia syitä, miksi niihin kannattaa satsata – etenkin etätyön aikoina. Työhyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden tukeminen voi olla haastavaa etenkin etätyöskentelyn aikana. Sen merkitystä yrityksen kannattavuudelle ei kuitenkaan voi kiistää.

Ystävyyssuhteet työpaikalla jopa kaksinkertaistavat työtyytyväisyyden ja työhyvinvoinnilla puolestaan on suora vaikutus tyytyväisyyden lisäksi myös työtehokkuuteen (Harvard Business Review, 2013).

Afterworkien järjestäminen on yksi tapa lähentää tiimiä entisestään sekä osoittaa, että työntekijöiden jaksamisesta ja viihtymisestä välitetään aidosti. Mutta kuinka järjestää afterworkit etänä – ja mitä siellä virtuaaliafterworkeissä oikeasti voisi tehdä?

Sisältöä tavoitteen mukaan

Jos tiimi kaipaa jonkin tietyn osa-alueen harjoittamista, sen voi asettaa afterworkien tavoitteeksi. Tavoitteen asettaminen helpottaa aktiviteettien keksimistä huomattavasti ja tekee afterworkeista mielekkäämmän myös yrityksen näkökulmasta. Mahdollisia tavoitteita aftereille voivat olla esimerkiksi informaation jakaminen, tiimihengen vahvistaminen tai hauskanpito. Seuraavaksi annamme muutamia esimerkkejä siitä, mitä aftereilla voi tehdä etänä eri teemojen mukaan:

Informaation jakaminen
  • Vieraileva puhuja
  • Tietovisa
Tiimihengen vahvistaminen
  • Speed dating
  • Tutustumispelit (esim. 2 totuutta ja 1 valhe)
Hauskanpito
  • Pelit (esim. piirrä ja arvaa)
  • Yhdessä tekeminen (esim. ruuanlaitto)
Ota aika hallintaan

Sujuvien afterworkien järjestäminen etänä vaatii usein luultua enemmän suunnittelua ja aikaa. Jos haluaa vaikka lähettää osallistujille kotiin ruokapaketin tai kutsua aftereille vierailevan puhujan, tulee nämä asiat järjestää hyvissä ajoin. Olemme luoneet suunnittelun tukemiseksi aikajanan, jota seuraamalla pääset helpommin jyvälle siitä, mitä kuuluu tehdä missäkin järjestyksessä.

Muita vinkkejä

Luodaksesi parhaat mahdolliset etä-afterworkit voit ottaa vielä muutaman extra vinkin käyttöön. Ensinnäkin, voit keksiä afterworkeille vaihtuvan teeman, joka voi inspiroida vaikka taustan koristelua, vaatetusta ja aftereiden sisältöä. Toiseksi, kokeile kutsua aftereille kiinnostava vieras, kuten artisti tai julkkiskokki. Tällä hetkellä useilla viihdeammattilaisilla on paljon aikaa, joten he saattavat mielellään tulla linjoille vaikka vain hetkeksi. Viimeisenä, muista kiinnittää huomiota yksityiskohtiin. Testaa tekniikka, suunnittele videokuvan tausta ja laita musiikkia soimaan taustalle. Myös aftereiden vetäjällä on olennainen rooli osallistujien kiinnostuksen ylläpitämiseen, joten on tärkeää olla aktiivinen ja positiivinen.

Näillä eväillä päästään hyvin afterworkien järjestämisen alkuun! Mikäli resurssit eivät tunnu riittävän itsellä suunnitteluun tai toteuttamiseen, ota yhteyttä ja suunnitellaan juuri teille sopivat afterworkit. Vappu lähestyy ja tänä vuonna sitä juhlitaan etänä – oletko sinä valmistautunut? Nyt on täydellinen hetki piristää henkilöstöä haastavan kevään keskellä!

MKTG auttaa mielellään ainutlaatuisen virtuaaliafterwork-kokemuksen toteuttamisessa juuri sinun työyhteisöösi! Löydät myyntitiimimme yhteystiedot täältä.

Sara Kuusivuo

Project Manager