Miltä näyttää markkinointi vuonna 2020?

MKTG ennustaa – Markkinoinnin trendit 2020

Maailma menee eteenpäin ja markkinoinnin on seurattava perässä – tai jopa oltava askeleen edellä. Uusien työkalujen hallitseminen ja teknologian sallimien mahdollisuuksien hyödyntäminen siivittävät muutosta, jonka avulla sitoutetaan kuluttajia ja saadaan etumatkaa kilpailijoihin nähden. MKTG ennustaa neljä uuden vuosikymmenen trendiä, joihin tarttumalla pysyt pelissä mukana. 

 

1. KESKUSTELEVA MARKKINOINTI 

Kiire ja jatkuva ärsyketulva ovat tutkitusti vaikuttaneet aikakautemme uhrien keskittymiskykyyn hapertavasti. Ilmiön myötä onnistuneelle asiakaskokemukselle olennaista on tiedon välitön saatavuus – puhelinlinjoilla roikkumiseen ei enää ole aikaa, vaan vastauksia halutaan heti ja mahdollisimman pienellä vaivalla. Chatbotit ja pikaviestipalvelut vastaavat tähän tarpeeseen keskustelevalla otteella. Asiakaspalvelun nopeuttamisen lisäksi keskustelevan markkinoinnin tarkoitus on helpottaa ostamista ja imitoida kivijalkamyymälässä asioimisen kokemusta; verkkokaupan alakulmasta ponnahtava apua tarjoava ikkuna on vähän kuin oikea myyjä, jonka asiantuntijuuteen voi halutessaan turvautua. Myyjän roolin omaksuneen tekoälyn kanssa keskustellessa kuluttaja saa nopeampaa ja kohdennetumpaa palvelua juuri silloin, kun hänelle parhaiten sopii. 

2. INTERAKTIIVINEN SISÄLTÖ 

Vuonna 2020 siirrytään kohti immersiivisiä kuluttajakokemuksia. Perinteiset tekstisisällöt saavat vahvemmin rinnalleen dynaamisia ja osallistavia sisältöjä tai jopa siirtyvät sivuun niiden tieltä relevanteissa kanavissa. Gallupit, 360-videot, interaktiivinen infografiikka sekä muut vuorovaikutteiset sisällöt erottuvat joukosta ja painuvat mieleen, mutta niiden todellinen arvo lepää brändin ja kuluttajan välisen yhteyden syventämisessä. 

3. PERSONOINTI 

Netflixin katseluhistoriaan perustuvat suositukset tai nettishoppailun jälkeen bannereihin ponnahtavat ehdotukset ovat tuttuja esimerkkejä kuluttajan toimintaan pohjaavan tiedon hyödyntämisestä markkinoinnissa. Selailuhistoria vaikuttaa myös niihin mainossisältöihin, jotka värittävät omaa Instagramfeediä. Tällainen markkinoinnin personointi ei ole vierasta kuluvalle vuosikymmenelle, mutta odotamme sen merkityksen kasvavan entisestään vuonna 2020. Geneeriset markkinointikikat eivät enää riitä – yksilöllisyyden kelkka on nytkähtänyt liikkeelle ja viimeistään nyt on hypättävä kyytiin. Lisäksi enteilemme yksilöllisyyden ulottuvan myös brändi-identiteetin rakentamiseen. Kun brändin ja kuluttajan persoonat kohtaavat, yksilön kokemus itselleen räätälöidystä sisällöstä vahvistuu. 

4. NEUROMARKKINOINTI 

Neuromarkkinointi tutkii kuluttajan tiedostamattomia tunnereaktioita aivotutkimusmenetelmien avulla. Koska jopa 90 prosenttia ostopäätöksistä tehdään tunteella, on olennaista tietää, mitä tunnekeskuksissa tapahtuu niiden aktivoituessa. Kun ollaan selvillä siitä, millä tunnealueella aktivoituminen tapahtuu ja kuinka vahva reaktio on, sen syntymiseen voidaan myös tietoisesti vaikuttaa. Tunteiden ja ostopäätösten linkkiä on mahdollista vahvistaa esimerkiksi herättelemällä eri aisteja. MKTG näki ilmiön ennalta jo kirjoittaessaan äänen hyödyntämisestä markkinoinnissa, josta voit lukea tarkemmin täällä.

 

Ota yhteyttä ja autamme sinua siirtymään uudelle vuosikymmenelle!  

Heidi Luck / Head of Studio  +358 50 524 4401

Maisa Lampinen

Creative Production Trainee

+358 50 4626213