Toimistojen saumaton yhteispeli on asiakkaan etu

Vaikka asiakas on sama, yhteistyö eri toimistojen välillä ei välttämättä ole aina yhtä juhlaa. Muutamalla perusasialla on kuitenkin helppoa saada toimistot pelaamaan samaan maaliin.

Markkinointiviestinnän kentän monimutkaistuessa myös erilaisten toimistojen ja syväosaamisalueiden tarve brändeillä kasvaa rajusti.

Kun keitossa on monta lusikkaa, voi välillä tuntua siltä, että yksi osapuolista jää, kovasta työstään huolimatta, nälkäiseksi, toisen nauttiessa herkkupaloista lähes ähkyyn saakka.

Edellisen reilun kymmenen vuoden aikana olen istunut palavereissa Suomen suurimpien mainostajien, kaikkien mediatoimistojen ja kymmenien luovien toimistojen kanssa.

Oman kokemukseni mukaan onnistunut yhteistyö ei ole ainoastaan sanahelinää, vaan aidosti toteutettavissa ja parhaimmillaan äärimmäisen hedelmällistä.

Me MKTG:lla saamme tehdä töitä hienojen asiakkaiden, sekä näiden tarkoin valittujen yhteistyökumppaneiden kanssa. Olemme tottuneet tähän, sillä tiivis konsernimme Dentsu Aegis Networkin sisäinen, eri yksikköjen välinen yhteistyö, on meille arkea.

Onko paletin pyörittäminen meillekään aina vaivatonta? Ei tietenkään.

Kun projektissa on mukana monta toimistoa, on helposti nähtävissä kaksi ikävää piirrettä: oman idean raivokas puolustaminen ja pahimmillaan uuden kumppanin tylyttäminen. Omalla tavallaan nämä ovat ihmisille luontaisia reaktioita, mutta molemmat haittaavat asiakkaan asioiden edistämistä.

Mutta onko asia korjattavissa? On.

Asiakkaan pitää vaatia hyvää yhteistyötä

Parhaimmat kokemukset olemme saaneet toimistojen yhteistyössä niiden asiakkaiden kanssa, jossa on alusta asti saatu kaksi perusasiaa kuntoon.

1. Asiakas vaatii toimistojen yhteistyötä ja istuttaa kaikki samaan pöytään

Asiakas itse ohjaa tekemistä vahvasti, vaatii ja sanallistaa suoraan, miten hän haluaa toimistojen tekevän yhteistyötä. Jakamalla tietoa kaikille samaan aikaan, vaatimalla yhteisiä esityksiä kolmen erillisen sijaan ja istuttamalla kumppaniverkoston tiiviisti samaan pöytään, on mahdollista parantaa kumppaniyhteistyötä nollasta sataan.

2. Perusasiat: budjetit, roolit ja työkalut jaettuna

Ota starttipalaverin agendalle roolitus, huomioi itsestäänselvyydet ja tee check list määrittämään sitä, kenen vastuulla mikäkin palanen kakusta on. Läpinäkyvä viestintä pelastaa monelta ja yhteiset kommunikointivälineet kannattaa sopia heti kättelyssä.

Jos toinen käyttää Slackia ja toinen tuuttaa kymmeniä meilejä päivässä, voi tehokkuus kärsiä ja tärkeät viestit jäädä matkan varrelle. Jokainen toimisto tekee liiketoimintaa, mieluiten kannattavaa, joten rahasta ja resurssijaosta on voitava pystyä puhumaan myös.

Kolmen K:n vinkki kaikille toimistoille

Sekä muistutuksena itselleni, että kaikille kollegoilleni, haluaisin sanoa vinkiksi, että kunnioittamisella, kuuntelemisella ja kiinnostumisella pääsee pitkälle hyvässä toimistoyhteistyössä.

Kuuntele: Harvoin sitä on se viisain ihminen huoneessa, joten pudottaudu puolijumaluudesta oppijaksi.

Kiinnostu: Ole kiinnostunut siitä, mitä oman alansa ammattilaiset kertovat. Nappaa kuulemastasi parhaat palat ja käytä niitä hyödyksi.

Kunnioita: Kunnioita toisten näkemyksiä ja kokemusta. Älä huutele huutelemisen ilosta tai näyttele kriittistä kiillottaaksesi kilpeäsi asiakkaan silmissä. Kuka huonosta energiasta ja perusteettomasta kritiikistä kärsii? Asiakas.

Maija Ikonen

Project Manager

+358 50 380 5446